Zo zagen wij het: NEC-RKC

Alle ingrediënten waren aanwezig voor een mooie pot voetbal. Een volle bak, Schup weer open en een duel tegen een ploeg die onder ons op de ranglijst staat. En hoewel de sfeer prima was, en het biertje weer prima smaakte, was het voetbal vandaag wederom niet best. Typerend was de 0-1, Marques vraagt de bal, Branderhorst speelt ‘m in, Marques loopt niet naar de bal, Van de Venne sluipt ertussen en hop de bal gaat in het net. Zo knullig allemaal. En er ging meer mis, met name het veelvuldige balverlies en het geschuif zonder idee, maakte dat het allemaal een lange en koude zit werd. In de tweede helft werd er anders gespeeld, daardoor was er meer druk naar voren, maar achterin oogde het soms erg kwetsbaar, want je mag van geluk spreken dat 3 megagrote kansen van RKC er niet in gingen. Toch was de 1-1 niet onverdiend, want NEC was de ploeg die het meeste energie in de wedstrijd gooide.

In de eerste helft waren de kansen op 1 hand te tellen. Bruijn’s creativiteit is toch echt een gemis, want ook Schone komt zonder hem minder uit de verf. RKC had aan 1 fout genoeg en NEC moest op zoek naar ruimte die er niet was. Het gevolg was veel geschuif, balletje breed, balletje terug, balletje breed, balletje kwijt. In de tweede helft was het allemaal wat offensiever neergezet. Je ziet dan wel dat Edgar het dan wat moelijker heeft. Zijn wissel was dan ook wel logisch. Voorin blijft het met lastig. Tavsan heeft nog wel een actie, maar het vervolg is er vaak niet op de bal op Okita in de 88e minuut na. Akman werkt wel, maar een aanspeelpunt is hij niet en Okita verspeelde een enorme kans door de bal te ver vooruit te spelen. Het was vaak allemaal net niet. In de omschakeling was RKC door alle ruimte heel gevaarlijk. Sommige kansen werden al bijna geteld op de tribune.

Lees meer

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.

Zo zagen wij het: Heerenveen – NEC

Na de wanvertoning doordeweeks in de beker stond vandaag een best belangrijke competitiepot op het programma. Met het bekertoernooi definitief voorbij kan alle focus immers op lijfsbehoud. En cruciaal voor lijfsbehoud is het onder je houden van andere ploegen, zoals Heerenveen dat ons momenteel in de nek hijgt. Heerenveen was in de winterstop flink actief op de transfermarkt om het tij te keren, wat ondermeer leidde tot het aantrekken van Tahiri, Haye, Van Hooijdonk en Sarr. Daar tegenover stond natuurlijk wel het verlies van de Veermannen. NEC haalde alleen de veelbesproken Bony binnen, die in de beker na vijftien minuten voetbal alweer naar de kant moest en naar het zich doet aanzien wekenlang uit de roulatie gaat zijn. Waar je dus Akman voorin verachtte vandaag, daar koos Meijer er weer voor om zonder spits te starten. Normaliter verzorgt Bruijn dan de creativiteit voorin, maar die is nog altijd geblesseerd. En dat kregen we een soort rare draaicarroussel voorin waar Okita, Mattsson en Tavsan een beetje van flank naar flank zwierven en elkaar daarbij meer in de weg liepen dan aanvulden. Een geniale greep of een wanhoopsgreep van de technische staf?

He he, het kan weer.

Lees meer

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.

Zo zagen wij het: KNVB kwartfinale NEC – Go Ahead Eagles

Na een teleurstellende uitpot tegen PEC Zwolle en verwarring over de status van Bony – mocht hij nou wel of niet spelen – stond vanavond in eigen huis de kwartfinale van de KNVB beker op het programma. Met een op papier toch acceptabele tegenstander in onze medepromovendus Go Ahead Eagles. Bij winst konden we vooruit zien naar een halve finale in de eigen Goffert tegen Ajax of PSV. Bij verlies kon de volle aandacht op lijfsbehoud dit seizoen. Marquez was voor dit duel weer terug van zijn schorsing en had zichzelf voor de gelegenheid een nogal bedenkelijk kapsel aangemeten. Vukovic mocht zoals gebruikelijk plaatsnemen in het doel en Meijer koos vanavond voor een 4-3-3 opzet. Akman stond daarbij in de spits, met Bony voor het eerst op de bank.

Foto: Rob Koppers

Lees meer

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.

Zo zagen wij het: PEC Zwolle – NEC

Het water kwam met bakken de lucht uit en het was koud. Een onplezierige ambiance dus voor de uitwedstrijd tegen PEC Zwolle, dat nog altijd laatste staat in de Eredivisie maar het de laatste weken aardig doet. Bony was nog niet speelgerechtigd en Marquez zat een schorsing uit, waardoor Guth zijn positie achterin overnam. Meijer besloot in Zwolle weer te kiezen voor vijf man in de verdediging, maar waar iedereen Barreto verwachtte, daar posteerde hij Verdonk links centraal naast een van de Afrika Cup teruggekeerde El Karouani. Op het middenveld ontbrak Proper, maar ook daar kwam Barreto niet in het stuk voor. Bruijn en Vet completeerden namelijk de centrale driemanslinie naast Schöne. Voorin moesten Mattsson en Tavsan de aanvallende impulsen verzorgen. Net als Barreto was overigens Okita ook weer terug op de bank, dus de aanvallende mogelijkheden voor Meijer nemen weer toe.

Lees meer

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.