DTH Classic: Oeh oeh Uli!

Al sinds 2001 delen een wisselende group NEC fans onder de naam De Trouwe Honden op ludieke wijze – soms kritisch, soms uitbundig, maar altijd met hart voor NEC –  hun visie op onze mooie club. In de beginjaren gebeurde dit in papieren vorm medens het DTH fanzine (oorspronkelijk nog ‘Doggystyle’ geheten). Maar in 2008 werden ook wij uiteindelijk meegesleurd in de digitale revolutie en bieden we sindsdien via diverse incarnaties van deze website onze supportersblik online aan. Met ruim twintig jaar kopij onder de riem leek het ons een mooi moment om de oude fanzines weer eens af te stoffen en ons web-archief door te struinen op zoek naar leuke, memorabele en opmerkelijke stukjes, die we vervolgens schaamteloos kunnen herkauwen in deze ‘DTH Classic’ rubriek.

Deze keer nemen we je mee naar het jaar 2004 waarin Sjaak jullie meeneemt naar het afscheid van Uli Cruden.

Lees meer

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.

Zo zagen wij het: NEC – AZ

Na een uiterst pijnlijke en geflatteerde nederlaag tegen de arneppers moest NEC deze middag thuis aan de bak tegen AZ, dat na het slippertje van Feyenoord gisteravond weer uitzicht heeft op de derde plek. Marquez, Vet en Tavsan waren allemaal ziekjes, evenals Bruijn. Bony is nog altijd niet hersteld van zijn hamstring blessure. En zo wordt de lijst van afwezigen almaar langer. Niet bepaald een goed recept dus voor een resultaat vandaag. Daarentegen stond wel de terugkeer van Schöne na zijn schorsing.

Tactiek: Meijer gaf voorafgaand aan de wedstrijd zelf aan niet te spreken te zijn over het slechte voetbal van de afgelopen weken en zag blijkbaar ook eindelijk in dat je met 5-2-3 nooit aan voetballen toekomt, zo zonder middenveld. Waar je, zeker bij afwezigheid van Marquez, een 5-3-2 zou verwachten, daar besloot Meijer zowaar om weer eens 4-3-3 van stal te halen. Ongetwijfeld ook mede ingegeven door de vele afwezigen en een prima doodeweeks optreden van Duelund in een oefenpot tegen Almere City. De huurling van Dinamo Kiev lijkt eindelijk op de weg terug, met bovendien een fraaie treffer tegen vitesse afgelopen weekend die helaas niet veel zoden aan de dijk zette. Met Schöne terug in de basis naast Barreto had je daarmee toch een leuk voetballend middenveld. Guth nam achterin de honneurs waar voor Marquez. Akman keerde bij afwezigheid van Tavsan weer terug in de basis.

Mevrouw van Benthum steunde Oekraine. Foto: Rob Koppers

Lees meer

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.

Zo zagen wij het: vistas – NEC

Onder felle aanmoediging van het Nijmeegse publiek vertrok de spelersbus deze ochtend richting Mordor arnep, waar zonder uitpubliek vanmiddag de tweede Derby van dit seizoen afgewerkt werd.  Helaas moest dat dan wel gebeuren zonder Schöne en Bruijn. De eerste was blijkbaar even de tel kwijt van zijn eigen kaarten (beetje onprofessioneel, Lasse!) en de tweede is nog altijd geblesseerd. Proper mocht daarom in de basis beginnen naast Barreto. De gastheer had natuurlijk vertrouwen getankt na een doordeweekse overwinning in Europees verband, maar miste wel Bazoer en Wittek. Hoe zou deze editie van de mooiste Derby van Nederland verlopen?

Lees meer

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.

De week van…de oorlog

Het wijdverbreide gebruik van het woord ‘haat’ stuitte me tijdens de vorige derby al enorm tegen de borst. En haat was nog niet genoeg, het was zelfs Pure Haat. Het dook overal op. Bij de zogenaamd sfeervolle laatste training en uiteindelijk ook op twee grote spandoeken in het stadion zelf. Op die  spandoeken richtte een jager/scherpschutter in NEC kleuren zijn geweer op een jongetje met een Vitesse shirtje aan. Het is één van de walgelijkste dingen die ik ooit in een stadion heb gezien. Ik wist niet dat je er op de één of andere manier trots op kan zijn, dat er in naam van je favoriete club een weerloos kind wordt afgeknald.

Nog tijdens het tonen van de spandoeken heb ik Van Schaik een appje gestuurd dat ik me schaamde voor deze uitingen in De Goffert. Een reactie heb ik nooit gekregen, dat hoeft ook niet, de man kreeg die dag genoeg op z’n bord, maar ook zijn latere reacties in de media vond ik nogal halfbakken. Een smet op zijn blazoen, hij is verder prima bezig.

De totaal doorgeslagen rivaliteit, die met medewerking van NEC, tot het uiterste kon worden opgeklopt, ontaardde (geheel voorspelbaar) in een veldslag. We zijn inmiddels bij de volgende derby beland. Om nieuwe ellende te voorkomen mogen er geen uitsupporters naar de wedstrijd. Een nieuwe veldslag blijft hopelijk uit.

Misschien dat het door de gebeurtenissen in Oekraïne 🇺🇦 sommige mensen lukt, een begrip en gevoel als ‘haat’ een ander plek te geven in hun leven. Het haten van mensen omdat ze toevallig voor een andere club zijn (‘support your local club’, toch?) is te bizar voor woorden. Dingen roepen als ‘Arnhem dood’, zoals tijdens de laatste training weer gebeurde, is te bizar voor woorden. Haat, doodwensen, het zijn gevoelens die ik zou reserveren voor momenten in je leven waar je hopelijk nooit echt mee geconfronteerd wordt. Doe het als je huis in naam van een genadeloze dictator wordt bestookt met raketten, als je met je gezin moet vluchten, maar niet in naam van een voetbalclub en zeker niet in naam van NEC.

Door de gebeurtenissen, de afgelopen week, doet de Derby er voor mij minder toe, maar dankzij de sportieve rivaliteit blijft het een bijzondere wedstrijd. Meer dan tegen elke andere tegenstander hoop ik dat we deze wedstrijd winnen. Hup NEC!

Wichard

Lees meer

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.