De wedstrijd tegen Fc den Bosch, was er normaal gesproken één om snel te vergeten. Het potje past helemaal in de eindeloze reeks net-niet-ervaringen van de laatste jaren: dit is het moment om toe te slaan, de weg naar de top (van de KK-divisie, maar toch) ligt open, dus gaat het mis. Niks nieuws onder de zon. Ware het niet dat, de tot dan als betrouwbaar en stoïcijns beschouwde, Kevin Bukusu ons verbijsterde met een schitterend eigen doelpunt. Een ‘no look’-pass op het eigen doel, hemeltergend mooi.
Naast historische overwinningen, promoties, schitterende doelpunten, etc., zijn het de flaters die het voetbal zo mooi maken. De momenten van onbegrijpelijk en kolderiek falen. En dan het liefst nog op een beslissend moment of in een belangrijke wedstrijd. Zo beschouwd is het de vraag hoe lang de flater van Bukusu zal beklijven, het was maar een doorsnee pot.
Er zijn andere flaters, in een belangrijke wedstrijd en beslissend, die we niet snel zullen vergeten. Zowel in ons voordeel als ons nadeel. Er zijn wel grote verschillen in de emoties die het losmaakt. Een flater in het voordeel van NEC is ongeloof gevolgd door euforische blijdschap, een flater in ons nadeel is ongeloof gevolgd door woede en zwarte humor. Om de Bukusu kater sneller te kunnen verwerken, twee voorbeelden van flaters in ons voordeel. Allebei van de Europese campagne 2008. Eerst uit tegen Dinamo Boekarest. Ver in blessuretijd stond het nog 0-0 toen dit gebeurde:
Schitterend gemist. Het ultieme billenkramp moment. Dit is toch veel mooier dan de wedstrijd rustig uitspelen? Een zenuwslopende verlenging bleef ons bespaard.
Hoe begin je een wedstrijdverslag voor een duel als dit? Je kunt de Sinterklaasgrappen zelf ongetwijfeld allemaal wel inkoppen (iets wat onze ploeg helaas dan weer niet kan). Wellicht nog high van de pepernoten? Sommige spelers die niet door hadden dat de Sint al het land uit is? Hoe dan ook, NEC leverde vandaag tegen laagvlieger FC Den Bosch een absolute wanprestatie en hield pakjesavond in Den Bosch. Want het ergste is nog wel dat je hier niet van je tegenstander verliest, maar gewoon van jezelf. Je geeft punten cadeau, zo simpel is het. Blijkbaar neemt de Sint geen stouterikken meer mee in de zak of geeft ze de roe (ontvoeringen en afranselingen zijn dezer dagen geen acceptabele straffen meer), maar hij had voor sommige NEC spelers vandaag toch best een uitzondering mogen maken.
Ja, sorry, ik hou al op. Probeer zelf maar eens melig te doen vlak na zo’n duel, het valt niet mee.
Als je dacht dat onze humor beneden peil was, het kan altijd erger… Foto: Rob Koppers
Jaja, we weten het. We hebben er al 117 keer iets over geschreven en de foto’s en filmpjes kunnen we allemaal ook wel dromen.
Maar omdat het vandaag exact 12 jaar geleden is en we er toch geen genoeg van kunnen krijgen, willen we jullie toch nog een keer lastig vallen met het Rondje Om en de filmpjes van de wedstrijd Spartak Moskou – NEC.
Geniet van de mooie beelden en niet boos worden als we dit volgend jaar weer plaatsen! 😉