De week van…het To Do Lijstje

We zijn begonnen aan 2021. Een jaar dat begint met een lockdown, maar waarvan we hopen dat het het jaar van de terugkeer naar De Goffert gaat worden. Een jaar ook waarin duidelijk gaat worden of we de ambitie (meedoen om promotie in 2022) kunnen halen. Een aantal belangrijke besluiten is dan wel nodig om die ambitie waar te kunnen maken. Wilco en zijn mannen zullen echt aan de bak moeten dit jaar. Wij helpen Wilco wel even met een To Do Lijstje.

 

Al een behoorlijke tijd hebben we geen TD. Dat zorgt ervoor dat jij als algemeen directeur ook eindverantwoordelijk bent voor het technisch beleid. Los van het feit dat het werken met dubbele petten op al zeer onwenselijk is, zit je nu ook in een situatie waarbij je hoofdscout de TD taken op zich neemt en jij als algemeen directeur de aankopen “er even bij” doet. En hoewel we geloven dat je daar veel energie in stopt, klinkt dat niet als een gedegen technisch beleid. Energie ook, die hard nodig is voor andere punten in dit to do lijstje. En natuurlijk de RVC is degene die gaat over het aantrekken van een TD, maar daar pakken ze ook niet echt door. Vandaag lazen we dan eindelijk dat er snel een TD gaat komen. We zijn benieuwd. We hebben namelijk nog steeds een beetje het gevoel dat Leen Looijen het juist heel interessant vind om zelf mee te praten over aankopen, maar hij vergeet dan wel dat hij als RVC lid controleur is en geen uitvoerder. Tijd dus om Leen effe flink aan te sporen om ook echt op te schieten met een capabele TD, zodat iedereen weer de schoenmaker bij de eigen leest kan zijn. En als je toch bezig bent. Vraag eens aan Leonard Ariens hoeveel supporters hij als vertegenwoordiger van supporters in de RVC het afgelopen jaar al heeft gesproken. Niet met beide SV’s, niet met Forza, niet met stichting De Bloedkuul, niet met Legio en niet met supporterswebsites in ieder geval. Vraag dus even wie hij vertegenwoordigt, wij denken vooral zichzelf.

Foto: Rob Koppers

De afgelopen maanden was het betrekkelijk rustig bij de club. Bijna een beetje te rustig, dat zijn we bij NEC niet zo gewend. Geen spelers die lopen te klagen, geen investeerders die op de voorgrond treden, weinig gelek vanuit de organisatie. Maar ja, dan komt daar deze week toch weer verandering in door het gedoe rond Syb van Ottele. De geruchten gaan dat je hem geen 500 euro per wedstrijd wilde geven als selectiespeler en dat je te laat bent geweest met het aanbieden van een contract. Jij zult daar waarschijnlijk een ander verhaal bij hebben, maar die negatieve reuring kunnen we natuurlijk niet gebruiken. En het zou ook wel fijn zijn als je je talenten wat langer kunt houden. Niet alleen sportief, maar ook financieel. Die ambities van 2022 weet je nog? Hopelijk kun je Syb toch overtuigen en blijven ook de andere talenten met een jeugdcontract.

Dan de investeerders. We zeiden in het vorige punt al dat ze zich betrekkelijk rustig houden. Je gaf in je nieuwjaarstoespraak 2 jaar geleden al aan dat je moeite had met de manier waarop ze invloed op het beleid probeerden uit te oefenen. Maar wel jammer is dat ze ook financieel amper van zich laten horen, want ze houden de hand op de knip. Vorig seizoen heeft Boekhoorn 1,1 miljoen bijgedragen, maar dit jaar lijkt het financiële gat alleen maar groter te worden. Een lastige situatie. Hoe ga je ze toch bewegen om te investeren? We hoorden dat je ook bezig was met een nieuwe groep investeerders. Hopelijk komt daar nog wat uit, maar zonder geld is het moeilijk, zo niet onmogelijk om mee te doen.  De financiële zorgen maken ons ongerust. Om toch maar een foute corona vergelijking te maken: We zijn nog niet dood, we gaan waarschijnlijk ook niet dood, maar we liggen wel op de intensive care. We zijn benieuwd met welk vaccin jij komt om de club weer financieel gezond te krijgen.

Op het kantoor is de kaasschaaf al te vaak langs geweest. Een aantal vaste krachten is er nog, maar er lopen meer stagiairs en korte termijn contracten rond dan bij de gemiddelde vulploeg van de Albert Heijn. En ze werken hard hoor, vaak harder dan menig selectiespeler, maar we maken ons wel een beetje zorgen over de creativiteit wat betreft de supportersmarketing in deze corona tijden. Waar zelfs kleine clubs als Telstar (qua organisatie en achterban bedoelen we dan, niet qua voetbal helaas) met briljante ideeën komen om de supporters in deze vreemde tijden bij de club te blijven betrekken, daar is het bij NEC angstvallig stil. Af en toe een sjaal of kersttrui als merchandise aanbieden is niet hetzelfde als de door supporters zelf bedachte deurrijmert. Wilco zorg ervoor dat je je supporters niet kwijt raakt en zorg ervoor dat je als club pro-actief bent. Bij de OSRN was er bijvoorbeeld een mooie corona-proof kerstdrive inn. Voor de OSRN leden kan het dus blijkbaar wel. Voor Jan met de pet en sjaal is het allemaal erg karig. Binding in een tijd waarin je fysieke band tijdelijk verbroken is, is zo essentieel! Als matige wedstrijden op ESPN de enige binding is met de club, dan is dat een kwalijke zaak. Hop, zet je marketing team effe aan de slag!

Wil je van dit seizoen nog wat maken, dan zul je toch een fatsoenlijke spits moeten halen. Okita, Ondaan, Tavsan, Janga (die om onbegrijpelijke redenen al niet wilde praten met de collega’s van forzanec vanwege de kritiek) het is allemaal net niet of helemaal niet. Natuurlijk zal geld wel een probleem zijn, maar weer een verloren jaar schiet ook niet op.

En dan is daar natuurlijk nog het hoofdpijndossier van het stadion. Dat moet dit jaar ook maar eens rond gaan komen Wilco. Het eerste plan met de hoge woontorens is afgekeurd, iets waar wij niet rouwig om zijn, want die torens waren lelijke blikvangers, maar met lagere bebouwing is de gemeente wel te porren. Hopelijk komt er op deze manier wel schot in deze zaak, die al veel te lang is blijven liggen. Met nog steeds wachtlijsten voor skyboxen en het huurcontract dat onze club bij de nek heeft, is uitbreiding of op z’n minst modernisering, noodzakelijk.

We zullen vast nog wel wat punten vergeten zijn Wilco, op deze To Do Lijst, maar hiermee kun je alvast aan de bak dachten wij.

Groeten DTH

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.