DTH opinie: Energy4all

NEC kondigde vandaag aan dat ze een unieke shirtsponsor gevonden hadden. Uniek was het zeker, want Energy4all is eigenlijk geen sponsor, maar meer een partner. Energy4all is een stichting die zelf ook op zoek is naar geld, veel geld. Met dit geld moet meer onderzoek mogelijk worden naar medicijnen voor stofwisselingsziekten. Eigenlijk dus best vreemd dat twee partijen, die beide geld zoeken, elkaar kunnen vinden als partner en zeker op deze manier met shirtsponsoring. Zoals gezegd: uniek.

Maar als Energy4all geen grote zak met geld heeft, wie gaat dan zorgen dat het geld op gaat leveren? Het hoofdsponsorschap bij NEC kost ongeveer 15.000 euro per wedstrijd (5 ton gedeeld door 34 wedstrijden). De maand augustus is voor dit initiatief cruciaal. In die maand moet er veel geld binnen komen door middel van allerlei acties. Dit geld komt binnen door bijvoorbeeld de verkoop van allerlei pakketten ter waarde van 50, 250, 500 en 1000 euro. Bij ieder pakket staat er iets tegenover. Zo is er bijvoorbeeld een 50 euro pakket, waarbij je 2 wedstrijdkaartjes krijgt. 

De volledige opbrengst van ieder pakket gaat naar NEC en de club zorgt voor de voordelen die bij zo’n pakket horen. Heel stiekem zou je dus kunnen zeggen dat de supporters en de sponsors van NEC de club gaan sponsoren en is het goede doel het bekende "mooie jasje" waar alles in gestoken gaat worden. Maar bekijk je het minder kritisch dan kun je ook zeggen dat Energy4all er beter van wordt, want die staan "gratis" op het shirt en krijgen daarmee naamsbekendheid. NEC telt alle inkomsten uit de pakketten op en blijkt er bijvoorbeeld twee ton binnen te zijn gehaald, dan wordt het shirtsponsorschap mogelijk verlengd tot aan de winterstop. Voor NEC is het dus heel belangrijk dat de pakketten voor supporters en sponsors interessant genoeg zijn. Goede doelen zijn leuk, maar het is natuurlijk wel mooi wanneer je voor je donatie iets leuks terug krijgt. Het zal dus een hoop Energy from all (NEC, de stichting zelf, sponsors en supporters) gaan kosten om er een succes van te maken.

Op LinkedIn was al een andere actie op touw gezet om supporters en sponsors warm te krijgen om samen (een deel van) het benodigde bedrag voor shirtsponsoring bij elkaar te krijgen. Mogelijk wordt dit initiatief gekoppeld aan de huidige shirtsponsoring en acties.

 

Bleum       

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.