NEC kan zich profileren, maar doet het (nog) niet

Een aantal dagen geleden was er goed nieuws: het voetbal gaat (eindelijk) de 21e eeuw in. Tenminste dat is het idee. De KNVB heeft een verzoek ingediend om videoscheidsrechters beperkt in te zetten. Naar verwachting zal het verzoek worden goedgekeurd. In de Goffert blijft het stil. Dat is jammer.

NEC heeft “ontwikkeling” hoog in het vaandel staan. Nijmegen probeert zich al jaren te profileren als kennisstad. Tegelijk moet NEC het dit jaar met wat minder exposure doen: een jaartje Jupiler League stelt nou eenmaal wat minder voor.

Hoe logisch is het dat NEC zich op andere manieren positief laat gelden in de voetbalwereld? Juist, heel logisch. NEC zou vol moeten inzetten op dit experiment. Niet alleen omdat dit de toekomst is, maar ook omdat dit (positieve) aandacht op levert.

Pizza’s werden uitgekiende marketingstrategie niet fataal
Vrij recent werd de doellijntechnologie geïntroduceerd. De aandacht van de pers, sponsoren was enorm. Dit gebeurde in Utrecht. Utrecht profileerde zich toen ook als ‘Health City’. Dit kreeg opeens een nogal kolderieke draai kreeg toen Jeroen ‘Pizza‘ Verhoeven het doel moest verdedigen. Maar dat is niet het punt. Het gaat erom dat citymarketing en maatschappelijke ontwikkeling op wat langere termijn en vooral zichtbaar gecombineerd werden met voetbal. Een relatief nieuw fenomeen.

Het is ons niet bekend wat deze “Utrechtse” (marketing)strategie heeft opgeleverd. Waarschijnlijk was het niet eens winstgevend, maar het heeft bijgedragen aan goodwill en de bekendheid van de club en de stad.

NEC draagt toch bij aan ontwikkeling? Laat maar zien dan!
Feit is dat voetbal zich ontwikkelt. De komende jaren kan op een stroomversnelling worden gerekend als de FIFA en UEFA van baas veranderen. Feit is ook dat het combineren van voetbal met andere elementen in de maatschappij in positieve zin opvalt. Hier zouden we in Nijmegen meer mee kunnen doen dan dat nu het geval is. Dit jaar lijkt een uitgelezen kans deze uitdaging op te pakken.

 

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.