Uitwedstrijdenbeleid NEC

Nu het winterstop is en er al weer een aantal uitwedstrijden opzitten, is het natuurlijk weer tijd voor een evaluatie van de supporterszaken omtrent uitwedstrijden de eerste competitiehelft.
 
Als eerste valt natuurlijk op dat bij iedere verplichte bus combi de prijs van leden van de supportersvereniging met € 2,00 is gestegen, aangezien de SV gestopt is met het sponseren van de bus combi wedstrijden. Daarvoor in de plaats zouden er acties komen met uitwedstrijden voor een zeer lage prijs. Wij zijn nog steeds aan het wachten wanneer die acties er gaan komen, er zijn toch al een aantal wedstrijden geweest waar een actie op zijn plaats zou zijn geweest (NAC uit, Sparta uit, Groningen voor de beker).
 
Daarentegen kunnen we de afgelopen tijd alleen maar blij zijn met de acties van de HKN, die gewoon veel korting aanbieden aan hun leden, waardoor er ineens veel meer supporters meegaan. Zulke initiatieven juichen wij alleen maar toe.
 
Tot nu toe hebben we vooral buscombi wedstrijden gehad, maar waarom ook dit jaar de spaarzame EV/autocombi wedstrijden weer duurder zijn geworden is eigenlijk niet te begrijpen. Ook al is het maar een klein verschil, bij zowel Feyenoord uit als Groningen uit zijn de prijzen toch weer met € 1,00 gestegen. Om maar niet te spreken over AZ uit, waar de prijs zelfs met € 6,00 is gestegen.
Ook valt het weer op dat de prijzen van combi wedstrijden ongeveer net zo hoog zijn als van EV/autocombi wedstrijden. Het blijft een raar gegeven, waarbij vooral die € 2,00 korting die door NEC wel wordt gegeven op buscombi wedstrijden en niet op autocombi/EV wedstrijden op blijft vallen.
 
En dan zijn er natuurlijk nog paar dingen opgevallen in de eerste competitiehelft, die niet vergeten kunnen worden.
 
Het begon natuurlijk met de belachelijke uitwedstrijd naar Eindhoven voor de beker. Dat er een buscombi is gekomen, is al van de zotte en dan vraag je tje och af of er wel enige druk uitgeoefend is tijdens het vooroverleg. Toen bekend werd dat er een buscombi kwam, besloten de SV en HKN meteen om de wedstrijd te boycotten, wat natuurlijk terecht was, met de vraag of NEC mee wilde doen met de boycot.
Maar nee hoor, er waren toch supporters die wilden gaan, dus liet NEC een bus rijden. Het signaal dat afgegeven kon worden (leeg uitvak) ging ook niet door, en het werd een uitvak met 35 man (politie blij, Eindhoven blij, NEC blij en supporters van NEC… tsja).
En dan waren er nog de mensen die met eigen vervoer gekomen waren en gewoon een kaartje hadden of wilden kopen voor een plaats tussen de FC Eindhoven supporters. Een aantal werd teruggestuurd en kreeg zelfs een brief van NEC met een officiele waarschuwing. Tegelijkertijd stonden er andere supporters met mensen van NEC te praten (zelfs op de foto), maar deze mochten gewoon het stadion in.

Wij juichen het heel erg toe dat die supporters zonder problemen het stadion in mochten, maar trek dan 1 lijn en ga geen supportertje pesten. Het ergste is dat daarna in een persoonlijk gesprek gewoon wordt ontkend dat er NEC supporters naar binnen mochten, dat ze die niet hadden gezien (daarom sta je er ook mee op de foto).
 
Toen kwam Sparta uit, dat het na vorig jaar een buscombi zou gaan worden; daar waren we al bang voor. Maar dat er zelfs geen ruimte was voor een autocombi was weer minder.

Dat het falen van de politie op ons wordt afgeschoven is blijkbaar normaal in Nederland. Soms vragen wij ons echt af hoe goed NEC eigenlijk haar best doet om iets voor elkaar te krijgen of dat NEC blij is dat ze er weer zo makkelijk van af komt.
Toch apart dat supporters vanuit de bus richting het zwembad kunnen lopen, zonder dat er naar gekeken wordt. Maar er is verder niets gebeurd, dus we gaan er maar van uit dat het volgend jaar weer gewoon eigen vervoer is naar Sparta uit. Of wordt er dan weer iets anders verzonnen? Wij vragen het ons af.
 

Oldskool met de trein naar Sparta, volgend jaar weer?
 
Als laatste natuurlijk de verplichte buscombi naar Groningen uit, tsja, ook hier kunnen we weer praten over de druk die vanuit NEC kant erop wordt gezet (of kunnen we juist praten over geen druk). Vertrekken om kwart voor 5 en dan onderweg rookpauze, er zijn ook mensen die moeten werken, is het dan niet beter om wat later te vertrekken zodat er nog meer mensen mee kunnen en dan bijv. geen rookpauze?
 
Bij sommige uitwedstrijden stel je wel eens de vraag, waarom niet een omwisselpunt net buiten de desbetreffende stad en daar verzamelen en dan laatste stukje met de bus? Twente deed het naar ons toe, waarom kan dit bij ons dan nooit geregeld worden?
 
Tijdens het gesprek dat een aantal supporters hebben gehad na Eindhoven – NEC is gezegd dat Utrecht waarschijnlijk een auto combi wedstrijd gaat worden. Als dat klopt, is dat alvast een goed vooruitzicht, maar ik kijk er niet van op als we uiteindelijk toch gewoon in de bus mogen stappen.
 
En als laatste, zorg voor een goede actie naar Ajax uit, want de sfeer bij Groningen was zeker goed, en wat zou er mooier zijn dan een treincombi naar Amsterdam?!?
Of droom ik nu maar en wordt het toch gewoon een buscombi en met maximaal 100 man in het uitvak van de Arena zitten…

Al met al zijn er dus nog genoeg redenen voor veranderingen en hopelijk denken zowel club als investeerders als supporters maar aan 1 ding, en dat is ons NEC ondersteunen met zo veel mogelijk mensen bij de uitwedstrijden, met als startpunt ons eerder voorgesteld Deltaplan.
 
Roy
 
 

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.