En wéér een buscombi (erbij)…

Afgelopen vrijdag werd het vervoersregime voor Sparta-uit bekend. En helaas moeten we nu ook naar Rotterdam met de buscombi. Jammer, want het was, naast Heerenveen, zo ongeveer de laatste stad waar we standaard op eigen vervoer naar toe mochten. De eerste reactie van menigeen is misschien dat het na de problemen op Rotterdam Centraal vorig jaar na Sparta-uit niet zo verwonderlijk is, maar als je er wat langer bij stilstaat, is het wél een eigenaardige beslissing.

De seizoensopener dit jaar speelden we immers ook in Rotterdam. Ik zie niet direct in waarom het risico van eigen vervoer naar die wedstrijd nu zoveel kleiner is dan bij deze pot. Het ging vorig jaar namelijk helemaal niet om problemen tussen supportersgroepen, de problemen ontstonden ver van het stadion en betroffen aan de ene kant NEC’ers en aan de andere kant de politie. En die factoren zijn bij Feyenoord-uit toch vergelijkbaar, niet?

De vraag is dus wat nu de werkelijke reden is van deze buscombi. Waarschijnlijk is er gewoon sprake van een soort strafmechanisme: vorig jaar ging het bij deze wedstrijd niet goed dus krijg je dit jaar een buscombi. Maar daarmee zou de verantwoordelijke voor de openbare orde, burgemeester Aboutaleb, zijn boekje te buiten gaan. Hij heeft niemand te straffen, hij moet alleen beoordelen of de risico’s van een eigen-vervoersregime te groot zijn. En ik ben dan erg benieuwd waarom die risico’s nu zo anders zijn dan begin augustus.

Maar misschien is de verklaring nog wel eenvoudiger. Er is in Rotterdam wel het één en ander gebeurd sinds Feyenoord-uit. Had iets te maken met een strandfeestje. De politie kwam in het nauw, en de burgemeester in een lastig parket. Een onterechte maar verklaarbare reactie van Aboutaleb zou dus een net wat striktere benadering van de openbare orde zijn. Wat voor ons dus neerkomt op weer een extra buscombi.

Thomas

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.