Het shirt

Vandaag vond er een gesprek plaats tussen NEC en vertegenwoordigers van de twee supportersverenigingen, de officiële en HKN. Onderwerp van discussie was het nieuwe omstreden thuisshirt van NEC. Bij dit gesprek was ook een vertegenwoordiger van Lotto aanwezig. DTH heeft inmiddels de notulen ontvangen…

Het verhaal: nadat Fila afgelopen najaar op het laatste moment de knoop doorhakte en het contract met NEC niet verlengde, moesten de bestuurders van onze club in allerijl op zoek naar een nieuwe kledingsponsor. Aangezien de eisen nogal pittig waren – er werd gezocht naar een deal met gesloten beurzen, oftewel de kledingsponsor levert in ruil voor de naamsbekendheid en de opbrengst van de verkoop aan supporters de kleding voor alle vertegenwoordigende elftallen gratis – duurde het vervolgens drie (!!) maanden voordat het italiaanse Lotto uiteindelijk bereid werd gevonden deze deal aan te gaan. De overige (lees: grotere) merken wilden over het algemeen niet verder gaan dan het geven van een korting en de belofte van hulp bij het “commercieel maken”van het shirt (lees: het verkopen aan de supporters).
In maart werd de knoop uiteindelijk doorgehakt, de tijd tot het nieuwe seizoen was daardoor zo kort geworden dat het een haastklus werd, met alle gevolgen van dien. Allereerst kon Lotto alleen nog een shirt uit de bestaande lijn aanbieden (het zou te lang duren om de designers naar de tekentafel te dirigeren) waarbij NEC de kleuren kon aanpassen. Onze club op haar beurt knoeide vervolgens met de kleurnummers en ging akkoord met een ontwerp op papier. De eerste keer dat men een voorbeeld onder ogen kreeg, was de productie al in volle gang en veranderen dus niet meer mogelijk.

De storm aan protesten die volgde onder de supporters kwam desondanks nogal onverwacht voor de beleidsbepalers, die er dan ook erg mee in hun maag zaten. Ook op het hoofdkantoor van Lotto zal een keer stevig gevloekt zijn, met name omdat hen weinig blaam treft. Voordeel van alle protesten is echter wel dat NEC en Lotto inmiddels een overeenkomst hebben dat voor volgend seizoen wordt afgeweken van de standaard productlijn van Lotto en NEC dus min of meer vrije hand in het ontwerp heeft.

Conclusies: de club heeft getracht het maximale uit de kledingdeal te willen halen, en daarbij blijkbaar op de koop toe genomen dat het ontwerp van het shirt wel eens niet zo zou kunnen zijn als gehoopt. Dat is de belangrijkste oorzaak van het fiasco, waarbij de knullige kleurfouten niet geholpen hebben. Het niet aan hebben zien komen van de bezwaren is naïef te noemen, maar uiteindelijk zal de club na dit seizoen alleen maar beter af zijn. Het kan immers weer zelf beschikken over het shirt én heeft de deal waarnaar het op zoek was. Nu is nog te hopen dat ook de supporters kunnen gaan meedenken en beslissen over het nieuwe ontwerp. (Pol)

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.