NEC beurt historisch hoog bedrag

Nooit haalde NEC meer geld binnen met de shirtsponsoring dan komend seizoen. Setpoint en AG Neovo zijn komend seizoen samen goed voor 750.000 euro. Toch is ook daarmee de begroting nog niet rond.

‘NEC roeit tegen de stroom in’. Die zin viel meerdere keren gisteren bij de Nijmeegse club. Verschillende bestuursleden probeerden er maar mee te zeggen dat hun club er in deze tijd van bijna-faillissementen heel redelijk doorheen rolt.

Het gaat slecht met de economie, dus ook met het voetbal. De presentatie van twee nieuwe hoofdsponsors – samen goed voor 750.000 euro – werd in deze moeilijke tijden dan ook aangegrepen voor een klein feestje. De presentatie was flitsende en de gezichten stonden op stralen.

De Nijmeegse trots was terecht. In deze zware tijden je shirt voor een historisch hoog bedrag verkopen, is knap. Zelfs als daarbij wordt meegenomen dat de goede prestaties van het eerste team de vraagprijs positief hebben beïnvloed.

Makkelijk is het allemaal niet geweest. NEC bewandelde twee wegen. Het zocht naar die ene grote sponsor, maar legde ook contact met bedrijven die het shirtsponsorschap wilden delen. Uiteindelijk werd voor de laatste optie gekozen. Daarin speelde natuurlijk het financiële aspect een grote rol, maar ook de sfeer in de gesprekken. Die was uitermate goed.

Dat het ook anders kan, bleek bijvoorbeeld tijdens besprekingen met Gerard Sanderink, de eigenaar van Centric. Dat bedrijf was een andere kandidaat-shirtsponsor, maar kwam op een slechte manier binnen.

Sanderink gaf de indruk dat hij door NEC was benaderd, terwijl het volgens de Nijmeegse club precies andersom ging. “Hij kwam naar ons toe. Wij gaan geen sponsors van andere clubs benaderen”, zei algemeen directeur Alex Tielbeke daarover.

De goede sfeer was voor Setpoint – al kledingsponsor van NEC, Vitesse, FC Groningen en Eiffel Towers – een van de redenen om met NEC in zee te gaan. Het bedrijf is een landelijke keten van herenmodewinkels. In augustus wordt het dertigste filiaal geopend.

“Maar de doelstelling is om door te groeien naar tachtig winkels”, zei directeur Dick Pardijs, die een contract voor een jaar ondertekende met een optie voor nog twee seizoenen.

“Dit is nieuw voor ons”, legde Pardijs die keuze uit. “Vergelijk het met een speler van zeventien jaar, die zijn debuut maakt in het eerste. We zetten nu een nulpunt neer en kijken wat de sponsoring ons oplevert. We hadden verwacht dit pas over een jaar of drie te doen. Maar door het sponsorschap te delen was het nu al mogelijk.”

AG Neovo tekende een contract voor twee seizoenen. Het bedrijf procuceert platte monitoren (LCD) en is een partner van McDOS, bij NEC gekozen tot sponsor van de eeuw. AG Neovo verkoopt wereldwijd ongeveer 200.000 monitoren per maand en dat aantal stijgt, vooral in Nederland, snel. Het bedrijf heeft vooral Philips en Samsung als grote concurrenten. Om de strijd aan te kunnen gaan met die bekende merken wil AG Neovo via NEC de naamsbekendheid sterk vergroten.

De twee shirtsponsors staan komend seizoen wisselend op rug en borst. McDOS, het bedrijf van Frans Hendriks, blijft op de kraag staan.

Het strikken van twee shirtsponsors heeft nog geen sluitende begroting opgeleverd. “Er zijn nog veel onzekerheden rond de televisiegelden”, zei Tielbeke. “Ik denk dat we daarop gaan inleveren. Maar dit gat is in ieder geval gedicht. Door twee bedrijven die een echt consumentenproduct verkopen, dat was toch ons streven.”

Tielbeke verwachtte geen problemen wanneer Setpoint de optie niet licht. “We hebben afgesproken dat ze al in januari duidelijk maken of ze doorgaan. Mocht dat niet het geval zijn, is er nog tijd genoeg om op zoek te gaan naar een ander bedrijf. En omdat we AG Neovo dan al als sponsor hebben, gaat het dan om een kleiner bedrag wat het zoeken makkelijker maakt.”

Frans Hendriks had de oplossing al voorhanden. “Als Setpoint niet doorgaat, staat er dan gewoon weer McDOS op het shirt”, zei hij met een brede grijns.


Bron: De Gelderlander

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.