Evaluatie Europese uitwedstrijden

In deze evaluatie wordt niet teruggekeken op hoe het bier in Boekarest smaakte, hoe mooi Zagreb was of hoe benauwd het in Moskou was. In deze evaluatie gaan we eens kijken of de organisatie van NEC alles een beetje goed geregeld had tijdens onze Europese uitwedstrijden. Let’s go!

Dinamo Boekarest – NEC

Kort na de loting maakten de NEC-supporters elkaar al gek met indianenverhalen over wat voor een gewelddadige supporters er rondliepen in Boekarest. Dat het geen lieverdjes waren, hebben enkele supporters en een agente wel gemerkt, maar in het algemeen viel het wel mee. NEC had in samenwerking met de SV een sms-service in gebruik genomen om de supporters zo goed en snel mogelijk te informeren. Op zich prima, maar soms was het wat betuttelend. Het paniek-servicesmsje (4040) met de mededeling dat iedereen snel zijn hotel moest opzoeken was dan ook iets te veel van het goede. Een smsje met de boodschap dat men moest oppassen voor een grote groep Dinamo-fans die het op ons gemunt hadden, had volstaan. Echter NEC liet zijn supporters niet in de steek. Er werd zo goed als mogelijk gecommuniceerd en bij het druk bezette NEC-Hotel Nelisse werd nachts bewaking neergezet. Ook met die supporters die doodsangsten hadden werd rekening gehouden. Deze werden vlak voor de wedstrijd bij hun hotel opgehaald door een bus en netjes afgeleverd bij het stadion. De overige supporters werden op het grote plein opgehaald. Vanaf The Irisch Pub was het hooguit 5 minuten lopen.


Het plein waar de bussen stonden.

De Irish Pub was een toevalstreffer van de NEC-supporters. Dit in tegenstelling tot de latere wedstrijden in Moskou en Zagreb waar NEC niks aan het toeval meer over liet: in deze steden werd netjes een café geregeld. Ook NEC leert van haar fouten. Ondanks dat NEC soms ook niet wist wat het aan de Roemenen die hadden we graag al in de eerste wedstrijd gezien. Verder hebben we over de merchandise weinig op te merken. Over het feit dat NEC geen chartervlucht heeft weten te regelen kunnen we ons niet echt druk om maken. Echter NEC had hier misschien iets meer moeite voor kunnen doen. Er zijn tenslotte veel supporters die het lastig vinden om te regelen. Volgens ons is één telefoontje naar wat reisbureaus voldoende om een juiste partner te vinden. Als we NEC voor de organisatie van Boekarest-uit een cijfer zouden moeten geven dan zou dat een 7,5 zijn.

Dinamo Zagreb – NEC

Na Dinamo Boekarest was Dinamo Zagreb aan de beurt. Ook voor deze wedstrijd werden we weer gewaarschuwd, ditmaal waren het de Bad Blue Boys die ons wel zouden vermoorden. Ook dit viel achteraf mee, al zijn er helaas toch nog 2 jongens aangevallen door wat Bad Blue Boys. Overigens kwam de organisatie meteen langs bij deze jongens. Waar NEC hier duidelijk de plank heeft misgeslagen is in het niet organiseren van bussen. Iets wat de supporters NEC erg kwalijk namen. Uiteindelijk was er een pompstationhouder uit een boerendorp hier in de buurt die dat risico wel wilde lopen. Die bus zat ook zo vol. Ook het feit dat het erg lang duurde voordat NEC met aanbevolen hotels kwam leverde wat irritatie op bij de supporters. Maar eerlijk is eerlijk. Het hotel dat geregeld was, was top. Helaas hebben sommige supporters teveel betaald, al is dat later terugbetaald door NEC zelf.


DTH op weg naar de bussen.

Ook het verzamelcafé was top. De Bulldog was het mooiste café dat wij zijn tegengekomen tijdens ons Europees avontuur. Toen de NEC-supporters luid en duidelijk richting bussen gingen, sloeg de paniek even toe bij onze Hoofdsteward-Polizie. Al met al kwam alles goed. Ondanks dat de organisatie dáár misschien wel goed in elkaar stak, nemen we het NEC dus erg kwalijk dat er geen bussen geregeld waren. NEC sloeg de tips van de politie uit Zagreb niet in de wind en liet dus geen bussen reizen. In onze ogen had NEC hierin wat sterker moeten staan. Als eindcijfer geven wij dan ook een 5. Dit omdat wij vinden dat NEC niet zijn best heeft gedaan om zoveel mogelijk supporters mee naar Zagreb te nemen.

Spartak Moskou – NEC

Wederom naar het Oostblok. Nadat NEC een prima service verleende om via een paar vertegenwoordigers van een visumagentschap op de Eendracht de visa te regelen (al had over de prijs wat scherper onderhandeld kunnen worden) kon de vlucht naar Moskou beginnen. Wat is Moskou groot zeg. Supporters zaten her en der in hotels en hostels. De meeste supporters bleven maar een dagje en keerden daarna snel terug naar Nijmegen. Deze keer geen gevaarlijke supporters of gevaarlijke situaties. Gewoon met z’n allen in de middag verzamelen bij een café Probka.


Probka

De bussen die ons naar het stadion zouden vervoeren kwamen een half uur te laat waardoor wij pns ook nog moesten haasten. Een groot aantal supporters heeft de eerste goal van Spartak niet eens gezien. Overigens kon NEC er weinig aan doen dat de bussen te laat kwamen. Russen schijnen niet zo betrouwbaar te zijn. Dat hebben een aantal supporters in een zwarte taxi ook wel gemerkt. Deze werden bestolen van hun geld en mobiele telefoons. NEC heeft deze jongens goed geholpen. Ook aan het feit dat er plotseling een detectiepoortje uitviel kan NEC weinig doen. Verder hebben we weinig van de organisatie van NEC meegekregen. Prima, dus een 7.5

HSV – NEC

Dan de topper in Hamburg. De merchandise was prima, er waren bussen geregeld, er was gepoogd een plein te regelen, maar dankzij de horeca kreeg dit geen doorgang, stewards waren niet vervelend, NEC heeft veel moeite gedaan voor het openstellen van de training en ga zo nog maar even door. Ook het feit dat je van tevoren je kaartje al kon omwisselen was prettig, al vonden en vinden we een omwisselbiljet nog altijd onzin. Het zij zo. Godzijdank ging dat plein in het midden van de Reeperbahn ook niet door want op het pleintje om de hoek was het veel gezelliger. Alles bij elkaar vinden we dit toch wel een 9 waard.

Conclusie

Als we alles bij elkaar optellen en daar het gemiddelde van nemen komen we op een 7,3. Een dikke voldoende dus voor NEC. Wie had dat ooit verwacht van een organisatie waarvan een groot deel nog niet eerder bij een Europese wedstrijd betrokken was geweest. Chapeau dus!

Jeffrey


Hoofd verantwoordelijke Jan Bluijsen

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.