NEC-Banieren wapperen in storm

Vandaag in de Gelderlander.

NEC-Banieren wapperen in storm
Europa zal weten dat Nijmegen bestaat en Europees voetbal speelt.

Met gevaar voor eigen leven is Erik Langedijk op pad ge­gaan. Overal in Nijmegen moeten banieren komen te hangen waar­op staat dat NEC Europees voet­balt en het daarvoor opneemt te­gen het Engelse Tottenham Hots­pur en het Italiaanse Udinese. De actie om de stad rood, groen en zwart te kleuren is gisteren ­min of meer – officieus van start gegaan.

Langedijk, commercieel manager van NEC, had de meest stormach­tige dag van de week uitgezocht om, gehuld in zijn zogeheten ‘ Schele Daan’- cape, de banieren op te gaan hangen. Dat gebeurde onder meer bij restaurant ’ t Poort­wachtershuys aan het Kelfkensbos. Hij hoefde hier geen halsbrekende toeren uit te halen en kon de rood, groen en zwarte gekleurde banier met de namen van de voetbal­clubs erop gemakkelijk uithangen. Nou ja, de banier deed ijverig po­gingen om zich voorgoed vast te klampen aan de haken van de plantenbakken op de gevel van het historische pandje.

„ Alle prominente panden in de binnenstad krijgen zo’n banier. Bij de Belvédère moet er ook eentje komen en hier om de hoek bij mu­seum Het Valkhof”, zegt Erik Lan­gedijk. „Ik heb tweehonderd exemplaren laten maken en die hangen bin­nen enkele dagen in Nijmegen. Het is een initiatief om de stad en NEC te promoten. De komende weken kijkt heel Europa voetbal. Dan moet je zorgen dat je als stad er ook iets extra’s aan toevoegt. Onafhankelijk van de sportieve uit­komsten van de wedstrijden; Euro­pa zal weten dat Nijmegen be­staat.”

Binnenkort vertrekt een Nijmeeg­se delegatie naar Moskou voor de wedstrijd tegen Spartak Moskou, waarbij ook burgemeester Thom de Graaf aanwezig zal zijn. De actie met de vlaggen is een ini­tiatief van het MKB, de Kamer van Koophandel, de gemeente Nijme­gen en NEC. Inmiddels sieren de vlaggen het Keizer Karelplein, maar ook een achttal grote vuilniswagens en elf veegwagens van de Dar zijn met een dergelijke banier versierd.

„Het Nijmeegse bedrijfsleven kan door het Europese voetbal van NEC op een gemakkelijke manier exposure krijgen”, zegt Langedijk. Belangstellende bedrijven hoeven enkel bij de voetbalclub een banier te bestellen. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat NEC weer suc­cesvol is binnen het Europese voet­bal. Aanvankelijk was er kritiek bij NEC over de geringe belangstel­ling voor het Europese voetbal­avontuur. Maar nu wil iedereen meeliften op het succes.

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.