Aankomend seizoen “Curacao” op de borst

Het hele verhaal over hoe of wat lees je maar hier. Feit is dat we aankomend seizoen met het woord “Curacao” op de borst lopen. Gisteren heb je bij ons al kunnen lezen dat het beeldmerk nog onbekend is en dat het hier dus om een hoofdsponsor gaat met naamsvermelding op de voorkant die ons cluppie meer geld op zal leveren dan de oude deal met Jiba. En nu maar hopen dat we met deze sponsor hete seizoenen tegemoet gaan.

Het onderstaande bericht komt van de Gelderlander van vandaag.

Curaçao op de borst en in het hart bij NEC
Nijmeegse club krijgt een bijzondere shirtsponsor.

Geen bank, geen verze­keringsmaatschappij, ook geen elektronicaconcern; NEC loopt vol­gend seizoen met het eiland Cura­çao op het shirt. De Nijmeegse ere­divisieclub gaat de komende drie jaar een unieke samenwerking aan met de Antilliaanse investeerder Gregory Elias en de NAVU, de voetbalbond van de eilanden­groep. De drie betrokken partijen willen via het NEC- tenue iets doen voor talentvolle voetballers op Curaçao en tevens het negatie­ve beeld dat in Nederland over de bewoners van het eiland bestaat een ander perspectief geven.

Elias heeft op Curaçao fortuin ge­maakt met zijn financiële dienst­verleningsfirma Intertrust. Enkele jaren geleden heeft hij de Fundas­hon Bon Intenshon opgericht. De­ze ideële stichting zorgt onder meer voor opvang van hiv-wezen op het eiland, voorziet scholen van computers en stelt kansarme jongeren in staat in Nederland of Amerika te gaan studeren. De deal met NEC komt voor een groot deel op conto van voormalig technisch directeur Leen Looyen, die sinds enkele maanden bonds­coach is van de Antillen.

Elias is ook de voornaamste sponsor van het nationale team van de eilan­dengroep. Looyen: „ Elias en ik zijn de afgelopen tijd bevriend geraakt. Mijn plan om via NEC iets te doen voor de jeugd van Curaçao sprak hem aan. Al heb ik wel ge­luk gehad dat het de laatste tijd zo goed ging met de nationale ploeg én met NEC. Het is een prachtig project waarbij het mes aan twee kanten snijdt. NEC krijgt een niet onaanzienlijk geldbedrag en als het meezit ook nog een paar Antil­liaanse voetbaltalenten.” Want behalve via de reclame-ui­ting op het shirt levert NEC ook een bijdrage via de voetbalschool, algemeen beschouwd als een van de beste voetbalopleidingen in Ne­derland. „Het is de bedoeling dat wij jaarlijks drie tot vijf talenten uit Curaçao naar Nijmegen halen”, aldus Looyen. „Vervolgens krijgen ze hier een jaar de tijd om hun ta­lenten te ontwikkelen.”

Nadat Looyen en Elias het met el­kaar eens waren geworden, vloog algemeen directeur Jacco Swart vo­rige week naar Willemstad om de deal af te ronden. „ Over de hoogte van het bedrag doen wij geen me­dedeling. Maar het staat iedereen vrij daarover te speculeren.” Swart benadrukt dat de selectie van de kandidaten uiterst zorgvul­dig dient te gebeuren. Swart: „We kijken niet alleen naar voetbalta­lent, ook het karakter van de jon­gens is belangrijk. Het is immers behoorlijk ingrijpend. Ze worden niet alleen uit hun vertrouwde om­geving weggehaald, maar komen ook nog eens in een totaal andere cultuur terecht. De jongens die wij naar Nederland halen, moeten ste­vig in hun schoenen staan, nie­mand is er bij gebaat dat ze na twee maanden alweer met heim­wee op het vliegtuig naar huis zit­ten.”

Inmiddels zijn er drie jonge Cura­çaose voetballers geselecteerd die binnenkort voor een jaar naar Nij­megen komen. Looyen: „Die jon­gens zijn door deskundigen van de voetbalbond psychologisch getest. Zelf heb ik ze beoordeeld op hun voetbalkwaliteiten; we willen na­tuurlijk voorkomen dat vriendjes­politiek een rol gaat spelen bij de vraag wie er in aanmerking komt voor een stage bij NEC.” Het samenwerkingsproject heeft intussen ook de belangstelling van de Haagse politiek getrokken. Pre­mier Balkenende heeft NEC een brief geschreven waarin hij de club complimenteert met het ini­tiatief. „ Het is essentieel dat jonge­ren die ergens in uitblinken ook de kans krijgen om zich te ontwik­kelen. Excelleren gaat niet zonder investeren. NEC gaat er samen met zijn partners voor zorgen dat jong talent uit Curaçao betere mo­gelijkheden krijgt. U bewijst hoe­veel positieve kracht er in voetbal schuilt. U bewijst dat voetbal men­sen met elkaar kan verbinden. En u bewijst dat we samen verder ko­men als we elkaar respecteren en een steun in de rug geven”, aldus de minister-president.

Onderstaande berichten komen van Omroep Gelderland.

Project NEC lijkt op Barcelona 

De manier waarop NEC komende seizoenen Curaçao op de borst zal dragen is vergelijkbaar met het shirt van Barcelona, waar Unicef op prijkt. NEC trekt de vergelijk aan het slot van de presentatie van haar nieuwe sponsorproject heel voorzichtig. "Maar bedenkt u maar een club die iets vergelijkbaars doet in de wereld", zegt directeur Jacco Swart direct. NEC is beretrots en beseft tegelijk dat er een stevige wissel op de organisatie wordt getrokken. "We zullen veel moeten doen en een goede opzet moeten maken. Maar we willen er helemaal voor gaan", aldus Swart.

Swart: meneer Elias is weldoener

Aan rijke zakenmannen op Curaçao kleeft al snel een verdacht luchtje. Klopt niets van, zegt NEC. "Meneer Elias, directeur en enige geldschieter van Fundashon Bon Intenshon, is een weldoener", zegt directeur Jacco Swart. "Hij zet zich in voor de jeugd en kansarme kinderen op zijn eiland. Hij stelt zichzelf tot voorbeeld. Vanuit het niets heeft hij een vermogen opgebouwd." Rob Bremer, financieel directeur van Fundashon Bon Intenshon, bevestigt dat beeld. "Hij schenkt bijvoorbeeld computers aan scholen, bouwt tehuizen voor kinderen met aidsproblemen."

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.