‘BNN en NEC moeten altijd vechten voor hun plaats’

Het ruikt nog naar sigaren, patat en gras in het Goffert Stadion in Nijmegen. Voetbal zoals het bedoeld is dus. NEC is de club van BNN. In het seizoen 1996/1997 was BNN shirtsponsor van de Nijmeegse Eendracht Combinatie. Het was Bart de Graaff er in die tijd om te doen de Silvio Berlusconi van Nederland te worden. Met een eigen tv-station én een voetbalclub dus. Zes jaar later is Bart er niet meer en speelt N.E.C. met een andere shirtsponsor. Maar BNN is nog nadrukkelijk aanwezig in De Goffert. ‘Door de komst van BNN kreeg NEC weer kleur.’

Het doet allemaal gemoedelijk aan. Zondagmiddag half twee, een uur voor de wedstrijd tegen ADO Den Haag. Supporters druppelen het Goffertpark in. Een sfeervol wandelingetje door het park brengt hen naar het stadion. Eendjes, boompjes, vijvertjes, stadion. Het gesprek komt op de naderende problemen van BNN. Gaat het nodige ledenaantal wel of niet gehaald worden? ‘Supporters van NEC die nog geen lid zijn, moeten zich diep schamen’, zegt supporter Xandra overtuigd. ‘Bart en BNN hebben NEC in die tijd van de ondergang gered. Zonder hen had de hele club niet meer bestaan!’ Zo stellig wil haar vriend Ivo het niet zeggen, maar dat BNN in Nijmegen van invloed is geweest, staat buiten kijf. ‘Dat seizoen had NEC geen shirtsponsor. Er was geen geld,  er was geen toekomstperspectief en er was grote ontevredenheid. Eigenlijk werd NEC uitgelachen. Met de  komst van Bart en zijn zender kreeg N.E.C. weer wat kleur. Bart kwam alles een beetje wakker schudden, zoals hij dat eigenlijk overal deed.’ Ook Johan (zware shag, buideltasje, sportschoenen) heeft er zijn mening over:  ‘De tijd dat BNN hier sponsor was, is misschien wel de mooiste tijd uit de geschiedenis van de club.’


Voorzitter van NEC Hans van Delft baalt van het feit dat hij al lid is van BNN. ‘Anders zou ik namelijk opnieuw lid worden, zodat die teller omhoog gaat. Een zender als BNN moet blijven. Het is cliché, maar BNN is inderdaad net als Bart de Graaff was: hoe klein ook, hij deed het op zijn manier en hield de boel daardoor fris.’ Anton Jansen, destijds speler én commercieel medewerker bij NEC, denkt er hetzelfde over: ‘Ik herinner me nog de eerste gesprekken met Bart en Gerard Timmer. Die waren meteen bijzonder. Wij zaten er in die tijd niet zo rooskleurig bij. Het imago van BNN sprak ons erg aan. Gedurfd, gedreven en vol ambitie. Dat was precies wat we nodig hadden. Het gaat wat ver om te zeggen dat het alleen door BNN komt, maar sindsdien hebben we een stijgende lijn te pakken. NEC was het lelijke eendje van de eredivisie. En kijk nu, we spelen UEFA Cup in een prachtig nieuw stadion.’



‘En vergeet de bekerfinale niet’, zegt voorzitter Van Delft. ‘Dat was een legendarische dag. Bart heeft ons de hele dag met een cameraploeg gevolgd. We zijn toen met een boot over de Maas naar De Kuip gegaan. Aan de verloren wedstrijd tegen Roda JC heb ik geen goede herinneringen uiteraard, maar aan de samenwerking met het BNN-team wel. De opnames moesten steeds gestopt worden omdat Bart medische hulp nodig had. Ik heb eindeloos respect voor de manier waarop hij toch doorwerkte. Dat vind ik zeker inspirerend. Ik zie sowieso veel gelijkenissen tussen BNN en NEC. NEC is toch ook een, in verhouding, kleine club die ook moet vechten tegen de gevestigde orde. Wij moeten knokken voor onze plaats. Dat is bij BNN nu ook weer het geval.  Misschien is dat het wel wat ons bindt. BNN kan toch niet zomaar verdwijnen? Ik ben dan wel niet de  doelgroep, maar ik krijg af en toe wel wat mee van wat ze doen. Toch altijd weer interessant. Ik denk ook dat de huidige programma?s en presentatoren de erfenis van Bart goed bewaren. ?Lijst 0? bijvoorbeeld, een andere omroep zou daar nooit toe in staat zijn.’


Wilfred Brookhuis was een van de spelers die met het BNN-logo op z?n buik speelde. Glimlachend vertelt hij over de sfeer dat seizoen: ‘De Macarena. Dat is het eerste waar ik aan denk. Wij hebben voor de camera de Macarena gedanst. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij een voetbalteam vol met macho?s. Grote hilariteit natuurlijk. Dat is ook de kracht van BNN. Ze hebben een eigen gezicht en eigenzinnige ideeën. Een programma als ?Neuken Doe Je Zo? is daar een goed voorbeeld van. Het gekke is dat eigenlijk iedereen het daar wel mee eens is. Iedereen vindt dat BNN zijn bestaansrecht heeft bewezen. Toch is er sprake van dat ze het, doordat ze te weinig leden hebben, niet gaan redden. Dat lijkt me een achterhaald systeem.’ De huidige middenvelder van NEC, Youssouf Hersi, heeft die hele periode niet als voetballer beleeft. Wel als tv-kijker. ‘Ik kijk altijd alles van BNN. Al vanaf het moment dat het nog een programma was. Later uiteraard ?De Stalkshow? van Bart en ook ?BNN at Work?, ?Lijst 0? en de programma?s van Eddy Zoëy. Hoe gekker, hoe beter.’ Als Hersi hoort van de ledenwerving zegt hij, enigszins bezwaard: ‘Ik ben zelf ook nog geen lid. Maar dat word ik meteen. En ik zorg ook dat de hele selectie lid wordt. Sterker nog, ik roep het hele land op om lid te worden. BNN moet blijven!’


Zo denken ook alle supporters in en om De Goffert erover. BNN gaat hen aan het hart. Deze zondagmiddag is niet zo vrolijk. NEC verliest met 1-2 van ADO Den Haag. De supporters balen en worden nog bozer als hen gevraagd wordt naar een eventueel verdwijnen van BNN. ?Dat is ondenkbaar?, zegt Pieter. Samen met zijn vrienden, allemaal in het groen-rood-zwart getooid, schreeuwt hij om het hardst waarom BNN moet blijven. ?Katja en Bridget?, is het meest gehoorde argument. Pieter vat het het best samen met het schrikbeeld van deNederlandse televisie: ‘Als BNN verdwijnt wat moeten we dan? Weer naar Hans van Willigenburg met zijn KRO-hoofd gaan kijken?’


Bron: ForzaNEC & De Spits

Reageer via DTH Facebook of deel via social media of mail.
Reageer op de DTH Facebook pagina
error: Het kopiëren van content is niet toegestaan